I takt med snabba samhällsförändringar och en pandemi som omritat spelplanen, står Sveriges organisationer inför en ny rad av kritiska utmaningar. Enligt den senaste Delphistudien om organisationers främsta utmaningar av SIQ och SQMA Swedish Quality Management Academy, är behovet av kompetensförsörjning på kort och lång sikt den främsta utmaningen som kräver både långsiktiga lösningar och strategiskt tänkande för att kunna möta framtiden.
Gertrud Olauzon, ny doktorand inom kvalitetsteknik på Mittuniversitet har nyligen presenterat sin forskning om employer branding på en internationell konferens i Italien, där hennes bidrag prisades med utmärkelsen Highly Recommended Paper Award. Gertrud har undersökt vad organisationer gör för att attrahera och behålla kompetens genom att vara attraktiva arbetsgivare.
Digitalt webinar
Gertrud Olauzon har även undersökt förmåner som arbetsgivarna erbjuder och deras koppling till kvalitetsteknik. Studien visar att majoriteten av forskningen inom området är genomförd inom privata organisationer, och det behövs mer forskning inom offentlig sektor. Gertruds fokus under doktorandstudierna kommer därför att handla om kompetensförsörjning inom just offentlig sektor, där det finns ett stort behov av att hitta och behålla anställda inom en mängd viktiga yrken. Det hon börjat med att titta på är vad arbetsgivare kan göra för att vara attraktiva för framtida och nuvarande anställda.
Under detta seminarium presenterar Gertrud sin studie och behov av ny forskning där hon gärna vill involvera fler. Anders Fundin ger en kort presentation av Delphistudien ”Organisationers främsta utmaningar” med särskilt fokus på resultaten kopplade till kompetensförsörjningen. Vi reflekterar gemensamt kring denna viktiga utmaning för Sveriges konkurrenskraft och välfärd.
11.00 Inledning
Anders Fundin, forskningsledare SIQ om Delphistudien Organisationers främsta utmaningar
11.15 Gertrud Olauzon, Universitetsadjunkt och doktorand på Mittuniversitetet om studien strategiskt arbete med employer branding utifrån ett kvalitetsperspektiv
11.45 Reflektion och gruppdiskussioner
12.15 Tack och avslut